söndag, oktober 15, 2006

Alsace



Förra helgen var jag över till Alsace i Frankrike. Vi besökte den lilla byn Kaysersberg som ligger mitt bland alla vinodlingar. Jag tycker att det är ruskigt roligt att se hur vinet framställs och vad som kan spela in när det får sin smak. Missförstå mig nu inte... jag kan absoult ingenting om vin men när man ser detta för man lust att lära sig =)

Vi pluggar ju här i Freiburg för studen, inte på det tyska universitetet utan det är Uppsala Universitet som har en utlandsförlagd kurs här. Men vi tittade ändå i den tyska kurskatalogen och hittade ett Vinseminarium. Alltså träffas 12 ggr testa vin samtidigt som lokala vinproducenter och experter föreläser. Skulle vara väldigt roligt.. Tyvärr kostar det några hundra och vi kommer åka hem innan kursen är slut.


Jaja köpte i alla fall en flaska fruktigt vitt vin när vi var i Alsace.. Detta ska smakas av då jag blitt av med min förkylning så man känner lite smak igen.

Inga kommentarer: