lördag, november 25, 2006

Jakten på den perfekta soffan.

Bland det mysigaste som finns i vardagsrum tycker jag är soffan. Problemet är ju det att de ofta kostar hur mycket som helst, något som inte går ihop så bra med studentekonomin.
Men nu när vi får en ny stor lägenhet så känner man ju ändå suget efter en stor mysig soffa.
Vi har en klippan från IKEA som jag hade i mitt studentrum på 13 kvm. Där passade den fint men nu när man gärna vill krypa ner tillsammans i soffan så är den inge vidare längre.
Har tittat runt lite men det är verkligen inte lätt att hitta något som passar ekonomin men här kommer i alla fall några som vi skulle kunna tänka oss =)

Först har vi Monza från MIO. den kostar bara ca 9000 kr i utförandet 2-sits med divan, konstigt nog kostar bara 3-sits med divan ca 400 kr mer.


Ganska enkel och snygg tycker jag =)



En annan soffa som verkar riktgit mysig är denna från Asko möbler. Modellen heter Cheri och kostar trots att den i min mening ser mycket dyrare ut bara 7500 kr. Även denna är 2-sits med divan.



Ett tredje alternativ är Today Three som också kommer från MIO. Just nu kostar den endast 5500 kr. Men denna känns lite för lik ikeas Klippan för mig.
Jag är lite kär i soffan som Sara på Saravillfara har köpt också. Det är dock halft omöjlig att hitta prisuppgifter och bra bilder på den kombinationen som hon har =/.
Har ni några andra tips på liknande soffor ? Tipsa oss gärna =)

9 kommentarer:

JULIEK sa...

Hei igjen Johan. Koselig å se alle flotte innlegg du har hatt den siste uken. Må si din interiør smak er veldig god : )

purple area sa...

Vad kul att välja ny soffa. Själv är jag rätt förtjust i Bolias soffor (bolia.com), tex Sepia. De är lite dyrare kanske.

Anonym sa...

Kolla in EM. Vi hittade en jättefin soffa där som man kunde kombinera på alla möjliga sätt!

Anonym sa...

Vi hade en sådan där soffa med divan. Köp en med utan. Jag´har nu sålt den. Det är svårmöblerat med bara en enda stor soffa. Idag har vi en trea, en stor skön fåtölj, en mindre och en fotpsll. Det är perfekt. Och vi kan möblera hur vi vill :)

Anonym sa...

Röstar oxå på soffa utan divan, hellre då en fotpall modell större som du kan flytta runt - och en härlig fåtölj :) //Z

Anonym sa...

Jaaa, jag måste ju så klart rekomendera någon från EM, =0)
Men allvarligt talat så är jag sugen på att köpa denna själv, den är jättefin, och mycket prisvärd tycker jag. Länken:

http://www.em.com/index2005.asp?avd=sortiment&sub=typ&sida=sortiment_produkt&Modell=BRYSSEL&ProductType=31780

Anonym sa...

Snygga soffor du hittat!
Håller med dig, min modell finns det varken några bra bilder av eller prisuppgifter. Jag skulle tro att den jag har kostar kring niotusen för det tygalternativ som är billigast.
Tänk vad snygga ljuslyktorna i inlägget ovan, skulle vara på ett soffbord ihop med någon av dom här sofforna... ;)

Katarina sa...

Hej! Jag o min sambo har haft samma dilemma, har tittat på bla monza som ni (men den var för kort, inte mysig) och Coffee (inga tyger föll i smaken). Har letat soffa i evigheter känns det som men i lördags slog vi till och köpte en Oxford från Svenska Hem (STALAND). Inte särskilt dyrt faktiskt, den ser dyrare ut.

Det blev en 3sits + fotpall, så att man kan välja att ha divan eller extra sittplats. Mörkgrå klädsel som är vändbar om man skulle råka spilla och saknar tvätttid. :)

Ekben kostade 500kr extra vardera men dom som ingick var inget fel på heller. Vi är bara så inne på ek nu så vi tog det och för cirka 12700kr (varav 1000kr ekben och 700kr hemlev tillägg) För detta får vi soffan hemkörd och ihopsatt! Titta in på min blogg, där finns bild och en länk till svenska hems katalog. Lycka till!

Johan Nilsson sa...

Oj vad mycket fina kommentar jag fått =) skoj!

Julie: Hej å välkommen tillbaka från din resa. Kul att du gillar bloggen min =)

Purple: Joo den var snygg =) Det var väll just dendär biten med priset =)

Malin: Joo vi har kollat in lite där men har inte fått till någon kombination där priset har varit riktigt ok tyvärr =(

Roomservice: Oj ja det kanske man skall tänka på.. Är dock väldigt kär i idén med en divan. men det har väll lite å göra med rummet som blir vardagsrum också =)

Zazzi: Dedär med stor fotpall modell mjuk som passar med soffan kanske är en bra ide =)

Veronica: Joo den soffan var snygg och inte farligt dyr heller =) Bra tips =)

Sara: Tack =) Gillar verkligen din soffa =) mmm längtar efter att få ställa in soffa å soffbord å tända ljus överallt =)

Katarina: Kul att du hittat hit =) Nej den soffan var både snygg och någorlunda överkommlig i pris =)
Bra med vändbar och tvättbar klädsel också =)