lördag, november 18, 2006

Ek och Teak

Själv älskar jag de två träslagen Ek och teak tillsammans med andra enkla material som stål, glas och vitt porslin.
Tänkte visa lite av mina favoriter som jag har hittat där ute på nätet.

Först kommer ett salt och pepparkar från Sagaform. Väldigt enkla ek-stavar med ett lock i borstat stål. Enkelt men trät gör det endå lite livfullt.






Sen har jag tittat ganska mycket på det Danska företaget Skagerak De har mycket till formen ganska enkla och minemalistiska saker men som ändå känns ganska levande.
Jag tycker att dessa "skålar" är riktigt snygga.. går att göra mycket skoj med dem. Allt från att ha tilltugg i dem till att plantera kryddor eller liknande.
Märker att det är mycket köksinredning här så vi kan jag fortsätta på det spåret.

Dessa glasskålar med trälock är nog de snyggaste av alla liknande modeller som jag sett. Tidigarehar Bodums varit klara favoriter men dessa slår dem =)


Vaser är ett område där många designers verkar kunna jobba väldigt fritt tycker jag. Kanske är det just det att vaser inte "måste" inte har en stark uttalad funktion.
Skagerak har i alla fall denna vas som är väldigt enkel men också väldigt snygg enligt mig.

Ett annat av företag som också gör mycket i just EK är Krookodil.Om man skall titta på köksidan där kommer denna hylla med ett glas-element högt upp på listan. Kniv/nyckel-listen med magneter är också helt sjukt snygg =)

Självklart finns det hur mycket snygga möbler som helst som är gjorda i ek- Håller själv på och ritar och tänker på att göra min egna vardagsrumsmöbel i just EK.
Vad tycker du om ek och andra träslag i inredning ??

8 kommentarer:

JULIEK sa...

Her var det mycke fint : )

Anonym sa...

Oljad ek är ett av mina favoritmaterial. Jag bara älskar hyllan och kniv/nyckel-listen. Supersnyggt! Är på jakt efter ett fint soffbord i ek också...

Anonym sa...

Jag äskar lite mörka, varma träslag som körsbär, teak och ek. (inte för mörkt) och att blanda det med aluminium eller borstad stål är KALASMUMS, jättefint! Helt i min smak!

Anonym sa...

Vad mycket fint du har hittat! Gillar vasen speciellt.

Tankevågor sa...

Hur fint som helst här. De där burkarna till att förvara spagetti osv blev jag helsugen på. Vill ha!!!

Anonym sa...

Gillar ek måste jag säga (eftersom jag har ett helt kök i ek!).
Men jag märker att jag numera dras mer och mer åt mörka träslag, som t.ex valnöt.
Vad spännande det låter med en egen vardagsrumsmöbel, vad är det tänkt att bli?

Johan Nilsson sa...

Vad kul med så många kommentarer =)
Skulle också verkligen vilja ha dedär burkarna... känner det ju mer jag tittar på dem =)
Jag har gått och tänkt och ritat på ett soffbord i över ett år nu men inte riktigt kommit till skott när det gäller att göra det. Men ska göra ett försök nu när vi får ny lägenhet å allt =) Ikväll ploppade det till och helt plötsligt fick jag en bild över en passande tv-möbel också.. vi får se hur mycket som hinns med =)

Katarina sa...

aaa.. galen i ek är man! Denna knivlist ska inhandlas för att täcka ett litet fel i kaklet ovanför spisen.